پارگی تاندون آشیل – فیزیوتراپی در شریعتی

3. پارگی تاندون آشیل – فیزیوتراپی در شریعتی
پارگی تاندون آشیل

پارگی تاندون آشیل یک پارگی کامل یا جزئی است که زمانی رخ می دهد که تاندون بیش از ظرفیت خود کشیده شود. پرش شدید یا چرخش، یا شتاب‌های ناگهانی دویدن، می‌تواند باعث کشیدگی بیش از حد تاندون و پارگی شود. آسیب به تاندون نیز می تواند در اثر افتادن یا زمین خوردن ایجاد شود. تاندون نوار بافتی است که ماهیچه را به استخوان متصل می کند. تاندون آشیل از پشت ساق پا می گذرد و ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه متصل می کند. تاندون آشیل که طناب پاشنه نیز نامیده می شود، راه رفتن را با کمک به بلند کردن پاشنه از روی زمین تسهیل می کند. فیزیوتراپی آسیبهای ورزشی روشی موثر و ضروری در بهبودی پس از این آسیب است که توسط متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن ارائه می شود.

پارگی تاندون آشیل اغلب در افرادی که فقط در روزهای آخر هفته ورزش و فعالیت بدنی زیادی دارند رخ می دهد ، معمولاً افراد میانسال که در اوقات فراغت خود در ورزش شرکت می کنند. در موارد کمتر، بیماری یا داروها، مانند استروئیدها یا آنتی بیوتیک های خاص، ممکن است تاندون را ضعیف کرده و به پارگی کمک کنند.

علائم پارگی تاندون آشیل

فردی که دچار پارگی تاندون آشیل است ممکن است یک یا چند مورد از موارد زیر را تجربه کند:

• درد ناگهانی (که شبیه لگد یا ضربه چاقو است) در پشت مچ پا یا ساق پا احساس می شود و معمولا طی چند ساعت به یک درد مبهم تبدیل می شود.
  • احساس پارگی چیزی در پشت ساق پا
  • تورم پشت ساق بین پاشنه و ساق پا
  • مشکل در راه رفتن (مخصوصاً در سربالایی یا بالا رفتن از پله) و مشکل در بلند شدن روی انگشتان پا

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی برای جلوگیری از آسیب بیشتر دارند. تا زمانی که بیمار نتواند به پزشک مراجعه کند، باید از روش RICE استفاده کرد. این شامل:

• استراحت کن از پای آسیب دیده و مچ پا دوری کنید، زیرا راه رفتن می تواند باعث درد یا آسیب بیشتر شود.
  • یخ برای کاهش تورم و درد، یک کیسه یخ را با یک حوله نازک پوشانده شده است. یخ را مستقیماً روی پوست قرار ندهید.
  • فشرده سازی. پا و مچ پا را در یک باند الاستیک بپیچید تا از تورم بیشتر جلوگیری کنید.
  • ارتفاع. برای کاهش تورم، پا را بالا نگه دارید. باید یکنواخت یا کمی بالاتر از سطح قلب باشد.

تشخیص پارگی تاندون آشیل چگونه است؟

در تشخیص پارگی تاندون آشیل، جراح پا و مچ پا سوالاتی در مورد چگونگی و زمان وقوع آسیب و اینکه آیا بیمار قبلاً به تاندون آسیب رسانده یا علائم مشابهی را تجربه کرده است، می پرسد. جراح پا و مچ پا را معاینه می کند و احساس می کند نقصی در تاندون وجود دارد که نشان دهنده پارگی است. دامنه حرکتی و قدرت عضلانی با پای و مچ پا آسیب‌دیده ارزیابی و مقایسه می‌شود. اگر تاندون آشیل پاره شود، بیمار در فشار دادن به پایین (مانند پدال گاز) قدرت کمتری خواهد داشت و به سختی روی انگشتان پا بلند می شود.

تشخیص پارگی تاندون آشیل معمولاً ساده است و از طریق این نوع معاینه قابل تشخیص است. با این حال، در برخی موارد، جراح ممکن است MRI یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری پیشرفته را سفارش دهد.

درمان پارگی تاندون آشیل

گزینه های درمانی برای پارگی تاندون آشیل شامل روش های جراحی و غیرجراحی است. تصمیم در مورد ادامه جراحی یا درمان غیرجراحی بر اساس شدت پارگی و وضعیت سلامت و سطح فعالیت بیمار است.

درمان غیر جراحی

درمان غیرجراحی، برای پارگی‌های جزئی، بیماران کم‌تحرک و کسانی که شرایط پزشکی دارند که مانع از انجام عمل جراحی می‌شود، انتخاب می‌شود. درمان غیرجراحی شامل استفاده از گچ یا بریس برای محدود کردن حرکت و اجازه دادن به بهبود تاندون پاره شده است.

عمل جراحی پارگی تاندون آشیل

جراحی مزایای بالقوه مهمی را ارائه می دهد. علاوه بر کاهش احتمال پارگی تاندون آشیل، جراحی اغلب قدرت فشاری بیمار را افزایش می‌دهد و عملکرد عضلانی و حرکت مچ پا را بهبود می‌بخشد.

تکنیک های جراحی مختلفی برای ترمیم پارگی موجود است. جراح بهترین روش را برای بیمار انتخاب می کند.

پس از جراحی، ابتدا پا و مچ پا در یک گچ یا چکمه پیاده روی بی حرکت می شوند. جراح تعیین می کند که بیمار چه زمانی می تواند وزنه برداری را شروع کند.

عوارضی مانند مشکلات در ترمیم برش، پاره شدن تاندون یا درد عصبی ممکن است پس از جراحی ایجاد شود.

فیزیوتراپی

چه پارگی تاندون آشیل به صورت جراحی یا غیرجراحی درمان شود، فیزیوتراپی جزء مهمی از روند بهبودی است. فیزیوتراپی شامل تمریناتی است که عضلات را تقویت می کند و دامنه حرکتی پا و مچ پا را بهبود می بخشد. متخصصان ما در کلینیک فیزیوتراپی آیتن در منطقه ۳ تهران خدمات تخصصی فیزیوتراپی ورزشی را برای افرادی که دچار این آسیب و سایر آسیب های ورزشی شده اند ارائه می دهند.